top of page
Search
  • Writer's pictureOrtal Tzabar

סוכות אצל השומרונים

השנה קפצתי שוב לביקור בסוכות של השומרונים בחולון, והתפעלתי מחדש מהיצירתיות ומההשקעה הרבה באסתטיקה של הסוכה ומהכנסת האורחים החמה שלהם.








המקור למנהג הסכך הססגוני נובע מהכתוב בפרק ויקרא: "וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן פְּרִי עֵץ הָדָר, כַּפֹּת תְּמָרִים, וַעֲנַף עֵץ עָבֹת, וְעַרְבֵי נָחַל, וּשְׂמַחְתֶּם לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם שִׁבְעַת יָמִים" ואכן הסכך לסוכות שלהם עשוי מפירות הדר שונים ,שבמרכזו אתרוג תימני גדול. מסביב לסכך הם מוסיפים את שלושת המינים הנוספים: ערבה הדס ולולב וגם הרבה מנורות צבעוניות וקישוטים נוספים. ממש חגיגה לעיניים.








עבודת השזירה של הפירות היא מלאכת מחשבת שבדרך כלל עוסקים בה כמה מבני הבית. הם שמים רשת גדולה על הרצפה ושוזרים בצורת שתי וערב חוטים אליהם מתחברים הפירות בחוטי ברזל. לאחר סיום השזירה מרימים את הסכך למעלה וקושרים אותו אל עמודים שמחזיקים אותו סמוך לתקרה. השומרונים מתחרים ביניהם על השזירה היפה ביותר.ובכל שנה הסכך שונה בכל בית ובית.





הסוכות של השומרונים הן בתוך הבתים ולא בחצרות או במרפסות, כפי שנהוג אצלנו, מהסיבה שבשנים עברו היו מתנכלים להם גורמים עוינים שהיו הורסים את סוכותיהם. כיום הסיבות הן יותר פרקטיות- מחוסר מקום בחצרות ומהנוחות של השינה בתוך הסוכה שהיא למעשה הסלון של הבית. חג שמח!




88 views0 comments
bottom of page